loading...
NIYOUSHA
NIYOUSHA بازدید : 14 سه شنبه 06 مهر 1400 نظرات (0)

نمودار سازمانی که به عنوان نمودار سازمانی یا نمودار سازمانی نیز شناخته می شود، ابزار مفیدی است که مشاغل می توانند از آن برای نمایش ساختار شرکت خود استفاده کنند. نمودار ارائه شده در قالب نمودار جریان، به نشان دادن روابط بین بخشها و کارکنان مختلف کمک می کند.

شاید برای ارتباط ساختار تجاری خود با کارکنان جدید به یک کمک بصری واضح احتیاج داشته باشید، یا اینکه در مورد اینکه چه کسی به چه کسی گزارش می دهد دچار سردرگمی شوید. نمودار سازمانی را می توان به عنوان یک ابزار مدیریتی برای بهبود عملکرد تیم، برای اهداف برنامه ریزی یا به عنوان راهنمای پرسنل بصری استفاده کرد.

انواع نمودارهای سازمانی

چارت سازمانی چیست ؟ هر نوع نمودار سازمانی برای مطابقت با ساختار شرکت خاص طراحی شده است، بنابراین مهم است که نوع مناسب را متناسب با کسب و کار خود انتخاب کنید.

چهار نوع نمودار سازمانی عبارتند از:

ساختار سلسله مراتبی

رایج ترین شکل نمودار سازمانی هرم است که ساختار تجاری سنتی را نشان می دهد. یک نفر یا گروه مجرد در بالا می نشیند، مدیران و سایر کارمندان در زیر آن قرار دارند. در این ساختار، نمودار بر اساس بخش ها (به عنوان مثال فناوری اطلاعات، بازاریابی، عملیات و غیره) تقسیم می شود و همه کارکنان به یک مدیر واحد گزارش می دهند.

ساختار تقسیم بندی

این نوع ساختار با توجه به خطوط تولید، منطقه جغرافیایی یا توابع خاص به شاخه های جداگانه و نیمه مستقل تقسیم می شود.

ساختار ماتریس

مشاغلی که از این نوع نمودار سازمانی استفاده می کنند بر اساس پروژه ها یا محصولات به تیم تقسیم می شوند و به مدیر پروژه و همچنین مدیر عملکردی گزارش می دهند. این یک نمودار ایجاد می کند که روابط را در کل تجارت نشان می دهد و نه فقط به صورت عمودی.

ساختار تخت

ساختار تخت یا افقی که معمولاً در مشاغل کوچک یافت می شود، شامل تعداد کمی از مدیران میانی یا بدون مدیران بین کارکنان و مدیران است.

ببینید چگونه نرم افزار ما می تواند کمک کند

نرم افزار منابع انسانی ما به شما کمک می کند ساعت ها در مدیریت منابع انسانی صرفه جویی کنید.

مزایای چارت سازمانی

یک نمودار سازمانی خوب ارائه شده می تواند وضوح و ارتباطات را برای یک کسب و کار بهبود بخشد و به نشان دادن خطوط واضح اختیارات و موقعیت هر کارمند در شرکت کمک کند. در اینجا مزایای اصلی وجود دارد:

 

مدیریت موثر رشد. هنگامی که کارفرمایان دیدگاه روشنی از اینکه هر کس در سازمان چگونه و چه وظایفی را انجام می دهد داشته باشند، بسیار آسان تر خواهد شد که در کدام زمینه های کسب و کار نیاز به تغییر وجود داشته باشد. این که آیا دو تیم در یک تیم ادغام می شوند یا کارمند بیشتری استخدام می کنند، می توان حرکات را با استفاده از نمودار به وضوح ترسیم کرد و به شما امکان می دهد موفقیت یا شکست آنها را با دقت بیشتری پیش بینی کنید

بهبود خطوط ارتباطی با توجه به اینکه روابط کاری به وضوح در نمودار سازمانی قابل مشاهده است، هر کارمند می داند که به جای تلاش برای مبارزه به تنهایی، می تواند در صورت نیاز به کمک به چه کسانی مراجعه کند. در نمودار می توان به راحتی دید که چه کسی مسئولیت ها را بر عهده دارد و چه کسانی در کدام پروژه ها مشارکت دارند و به حداقل رساندن زمان تلف شده و بهبود کارایی کمک می کند.

تصویر بزرگتر را تجسم کنید. گاهی اوقات به راحتی می توان فراموش کرد که کار شما به چیزی بسیار بزرگتر تغذیه می کند. اگر افرادی که برای شما کار می کنند متوجه شوند که نقش آنها به طور مستقیم و بی نقص و کارآمد در مشارکت مشارکت دارد، روحیه و خروجی کارکنان را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

معایب نمودار سازمانی

تنظیمات ثابت بزرگترین مشکل در مورد نمودارهای سازمانی این است که ممکن است مجبور شوند مرتباً تغییر داده شوند تا با ساختار متغیر یک کسب و کار مطابقت داشته باشد. اگر افراد جدیدی به شرکت می پیوندند یا کارکنان فعلی تیم خود را تغییر می دهند، نمودار باید به روز باشد تا این را نشان دهد، که می تواند به عنوان مدیر اضافی برای مدیران باشد.

عدم ارتباط. یکی دیگر از مشکلات احتمالی یک نمودار سازمانی ثابت این است که می تواند کارمندان را از مراجعه به شخصی خارج از تیم خود برای کمک باز دارد. این می تواند منجر به عدم اشتراک ایده ها و چشم انداز محدودتر شود.

با این حال، شما به عنوان یک کارفرمای باهوش می دانید که این مسئله را پیش بینی کرده و فرآیندهایی را برای اطمینان از ادامه ارتباط موثر و شفاف بین همه تیم ها ایجاد کرده و فرصت های بیشتری را برای بهبود کسب و کار خود ایجاد می کنید.

یک نمودار سازمانی ایجاد کنید

الگوهای نمودار Org بصورت آنلاین در دسترس هستند تا در Word®، PowerPoint® و Excel® مورد استفاده قرار گیرند و ایجاد آنها نسبتاً آسان است. با این حال، این گزینه فقط می تواند یک سند استاتیک به شما بدهد که نیاز به به روزرسانی های مکرر دستی دارد.

برای بهترین نتایج می توانید از نرم افزار منابع انسانی آنلاین ما استفاده کنید که دارای نمودار سازمانی است. ساختار به طور خودکار به روز می شود تا با سوابق کارمندان شما مطابقت داشته باشد، بدین معنا که اگر فردی به تیم ها بپیوندد، آنها را ترک یا تغییر دهد، نمودار سازمان شما همیشه دقیق خواهد بود.

نرم افزار Org chart

نرم افزار منابع انسانی ما به شما این امکان را می دهد تا نمودار سازمانی خود را برای تجارت خود ایجاد کنید.

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 53
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 28
  • بازدید ماه : 74
  • بازدید سال : 465
  • بازدید کلی : 3,050